Goed werkgeverschap heeft voor de gemeente Gooise Meren altijd hoge prioriteit. Maar op de krappe arbeidsmarkt is het nóg belangrijker om vertrekkende werknemers goed te ondersteunen. Zij zijn tenslotte het visitekaartje voor potentieel nieuwe collega’s. In samenwerking met ABGL werkt deze gemeente met mobiliteitsdienstverbanden en gaf daarmee meerdere werknemers weer perspectief op de toekomst. Diana Koree, Janneke de Groot en Jolies te Paske zijn hr-adviseurs bij de gemeente Gooise Meren. Zij vertellen over de samenwerking met ABGL en de voordelen van een mobiliteitsdienstverband.
Op de foto van links naar rechts: Diana Koree, Jolies te Paske en Janneke de Groot – Gemeente Gooise Meren
“Ons doel is om werknemers perspectief te bieden op een nieuwe baan”, vertelt Diana. “Het geeft ze een stukje zekerheid in een vaak lastige situatie. Met een mobiliteitsdienstverband behouden zij hun rechtspositie en blijven de arbeidsvoorwaarden van het bestaande dienstverband gelijk.”
Het geeft werknemers vertrouwen als zij een partij als ABGL achter zich hebben staan.” – Diana Koree
De professionals van ABGL maken samen met de werknemers een realistisch plan voor een frisse start. Diana: “Op eigen houtje een andere baan vinden is niet altijd makkelijk. Met de zorgvuldige begeleiding en omscholingsmogelijkheden binnen een mobiliteitsdienstverband gaat dat een stuk sneller.” Ze vervolgt: “Een groot voordeel zijn de interim-opdrachten die ABGL biedt. Werknemers proeven op deze manier van een andere functie en zitten niet meteen vast aan een arbeidscontract als het werk niet bevalt.”
Werknemers die het traject starten, krijgen de keuze uit drie bureaus. ABGL komt dan vaak goed uit de verf. Diana: “Het persoonlijke en directe contact met ABGL geeft voor onze werknemers vaak de doorslag om voor dat bureau te kiezen. Onze contactpersoon Carin Meijer speelt daarin een grote rol. Door de rust en professionaliteit die zij uitstraalt, is er vaak een goede klik.” Janneke: “Carins energie doet veel: onze werknemers voelen geen druk, er wordt echt naar hen geluisterd, er is aandacht voor de mens.”
ABGL focust op het werkgeluk van onze mensen. Zo maakt het bureau in de praktijk waar wat het belooft.” – Diana Koree
Is Carin bij uitzondering niet aanwezig? Dan neemt een collega de werkzaamheden naadloos over. Jolies: “Het is fijn om bij afwezigheid van Carin toch direct antwoord te krijgen. De interne communicatie is bij ABGL dik in orde. Ik werd te woord gestaan door een goedgeïnformeerde collega. Iedereen weet wat er speelt en dat bevestigt de betrokkenheid die ABGL belooft.”