Waarom de soft skills van jouw organisatie belangrijk zijn

Marieke VreugdenhilDoor: Marieke Vreugdenhil

Een wereld die continu verandert vraagt om veel wendbaarheid van personen en organisaties. De soft skills van een organisatie zijn hierbij de kritische succesfactor. Toch worden verandertrajecten vaak ingezet vanuit structuur en niet vanuit cultuur. Er komt een nieuw directiemodel, er verdwijnen managementlagen: allemaal zaken van secundair belang. Het is de kunst om andersom te denken.
Dat zit zo.

Begin bij de bedrijfscultuur

Stel jullie organisatie wil doorstroom bevorderen. Stap één is dan om draagvlak te creëren. Neem mensen mee en zorg dat hun persoonlijke waarden aansluiten bij de bedrijfswaarden. Als medewerkers gewend zijn aan een lifetime employment, kost het tijd om de meerwaarde van arbeidsmobiliteit te duiden. Elke organisatieverandering zou daarom moeten beginnen in de hoofden en harten van jouw werknemers. Peil wat er leeft en hoe een verandering zou landen. Pas daarna heeft het zin om hem door te voeren.

Het resultaat van een organisatieverandering wordt bepaald door de mate waarin je medewerkers meekrijgt.


Voorkom weerstand

Laat de verandering geen moetje zijn. Zorg dat mensen zich uitgenodigd voelen om mee te bewegen. Laat medewerkers bijvoorbeeld ervaren dat mobiliteit een positieve ontwikkeling is waarbij het doel is de juiste mensen op de juiste plek te hebben. Zo voorkom je dat mensen zich ‘weggestuurd’ voelen en beschadigd uit de strijd komen. Of dat leidinggevenden bang zijn dat ze worden afgerekend op hun afdelingsresultaat wanneer hun sterspeler doorstroomt naar een andere functie.

Het verschil tussen persoonlijke soft skills en die van een organisatie

De soft skills van een persoon draaien vooral om de persoonlijke vaardigheden, competenties en ontwikkeling. De soft skills van een organisatie gaan over de bedrijfscultuur. Dat is een verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen die de werknemers met elkaar delen.

Faciliteer ook wanneer de soft skills niet meer matchen

Ondanks alle inspanningen ontstaat er soms een mismatch. De medewerker herkent zich niet in de nieuwe bedrijfswaarden en de intrinsieke motivatie is weg. Laat hem dan niet in zijn hempie staan, maar faciliteer ook nu. Begeleid hem in dit proces en zorg voor nieuw toekomstperspectief. Dat getuigt van goed werkgeverschap en geeft de organisatie als bonus een instant imago-boost.

Zijn jullie uit elkaar gegroeid? ABGL helpt jullie graag verder.

Ga voor goed werkgeverschap!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.