Een nieuw bestaan na twintig jaar bij de brandweer

De brandweermannen en -vrouwen van de 24-uursdienst hebben een bijzondere aanstelling. Eenmaal aangenomen zijn ze, als ze goed functioneren natuurlijk, twintig jaar lang verzekerd van een baan. Maar na die twee decennia houdt het werk op en moeten zij op zoek naar een andere functie, binnen of buiten de organisatie. Dit is zo geregeld in het tweede loopbaanbeleid. In het leven geroepen om gezond en gemotiveerd te werken tot je pensioen.

Op tijd beginnen met de voorbereidingen

De eerste groep is nu al druk bezig om zich te oriënteren op de nieuwe loopbaan, die in 2026 start. Bastiaan (42), manschap en plaatsvervangend wachtcommandant, is één van hen. “Stilstaan is achteruitgang. Het liefste zou ik voor honderd procent bij de 24-uurs willen blijven. Landelijk zijn nog steeds gesprekken met bonden gaande. Maar voor mij begint de tijd te dringen. Ik heb nog ruim vijf jaar om me voor te bereiden op een nieuwe stap, dus ben nu serieus aan het bekijken wat ik wil en welke mogelijkheden er zijn, ook intern.” Ook Mandy (45), brandwacht en duikploegleider, weet dat zij zich op de toekomst moet gaan richten. “Bij mij gaat dit pas over negen jaar spelen, maar denk dat het goed is dat ik hier op tijd mee begin. Het is wel heel tegenstrijdig, op dit moment heb ik het erg naar mijn zin op het werk en dan moet je toch verplicht iets anders zoeken.”

Samen aan de slag

De zoektocht naar een andere loopbaan en hieraan werken is een gedeelde verantwoordelijkheid van de organisatie en de medewerker. De organisatie ondersteunt de medewerker om een loopbaanstap te maken. Deze gaat op zijn beurt actief aan de slag om een nieuwe functie te vinden, zodat na maximaal twintig jaar de overstap gemaakt kan worden. Het maken van een loopbaanplan en uitvoeren van de gemaakte afspraken zijn daar onderdeel van. Vanzelfsprekend worden ze goed begeleid in dit proces. Sommige veiligheidsregio’s hebben een loopbaanadviseur in dienst, anderen maken gebruik van een extern loopbaanadviesbureau. Maar met hetzelfde doel: de medewerker helpen om de juiste keuze te maken en een nieuwe loopbaan te vinden.

De toegevoegde waarde van de loopbaanadviseur

“Waar moet je beginnen met zoeken naar ander werk? Wat kan ik? Wat is een geschikte richting voor mij? Allemaal vragen waar ik hulp bij nodig heb. En krijg”, legt Mandy uit. “Natuurlijk moet je wel zelf de eerste stap zetten en aangeven wat je wilt. Samen met een loopbaanadviseur heb ik nu een richting gekozen. De rol van deze jobcoach is essentieel. Hij geeft handvaten, zoekt uit wat bij je past, zorgt voor beroepskeuzetests. En kent de mogelijkheden op de arbeidsmarkt.” Ook voor Bastiaan is de loopbaanadviseur echt noodzakelijk bij de zoektocht naar mogelijkheden. “Je kunt met hem sparren, al je vragen stellen, bespreken wat bij je past en geschikte tests doen. En denkt met je mee, maar houdt ondertussen wel een spiegel voor. Alles om uiteindelijk een realistische en goede keuze te maken.”

Wat kan Geerts & Partners voor jou betekenen?

Geerts & Partners heeft veel ervaring met mobiliteitstrajecten, kent de arbeidsmarkt goed en heeft een ruim aanbod aan middelen die je helpen bij het maken van de juiste keuzes voor je tweede loopbaan. Samen met jou zetten we een nieuwe koers uit. En door onze persoonlijke aanpak, maatwerk en expertise kunnen we jou met resultaat begeleiden bij het loopbaantraject. Zodat je vol zelfvertrouwen aan je nieuwe toekomst begint.

Neem contact op met Geerts & Partners

Lees meer blogs

Blogs
Wij gaan verhuizen! Stadhuisplein 75D, Tilburg

Wij gaan verhuizen! Stadhuisplein 75D, Tilburg

HR Event 2024

HR Event 2024

Blogs

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, vacatures en evenementen.