Kosten burn-out: voorkomen is op alle vlakken beter dan genezen

burn-ou voorkomen, marieke vreugenhilDoor: Marieke Vreugdenhil

De kans dat een van jouw vaste medewerkers een burn-out krijgt is groot. Volgens onderzoek van TNO loopt meer dan een miljoen mensen jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische aandoeningen. En dit loopt in de papieren. De kosten van burn-out voor het Nederlandse bedrijfsleven worden geschat op 1,8 miljard euro. Daarnaast wens je het niemand toe. Dit kun je doen ter preventie en tijdige herkenning.

Herken burn-out klachten

Langdurige stress is af te lezen aan het gedrag van een werknemer. Iedere professional is er vatbaar voor. Dat heeft niets met zwakte te maken. Eerder met gedrevenheid, ambitie, verantwoordelijkheidsgevoel, zelfstandigheid en resultaatgericht werken. Heb jij dus dat soort bevlogen types in jouw team dan is het noodzakelijk goed op elkaar te letten.

Symptomen van burn-out

  • Korter lontje
  • Sneller verkouden of een griepje onder de leden
  • Overzicht verliezen
  • Langer over werkzaamheden doen
  • Analytisch minder sterk
  • Langere dagen maken
  • ‘s Avonds nog mails versturen en kleine klussen afmaken

Wanneer je dit soort zaken herkent en deze verandering bemerkt, moet je ze niet bemoedigen, maar juist met de werknemer het gesprek aangaan als leidinggevende of hr. De professional heeft het zelf niet in de gaten en wil het liever ook niet zien. Dat zou in zijn of haar ogen betekenen dat zij de controle verliezen. Een discussie is niet nodig en iemand verbieden in de avonduren te werken helpt niet. Beter kun je hulp faciliteren.

Preventieve acties

Uiteraard bestaan er ook mogelijkheden om het aantal burn-outs binnen een bedrijf te verminderen. Organiseer een vitaliteitsweek, zorg dat er veel aandacht is voor de gezondheid van medewerkers, stimuleer mindfulness-lessen of faciliteer sportactiviteiten of een gratis sportabonnement.

Tip 1: Maak het onderwerp bespreekbaar

Door over burn-out, de oorzaken en de symptomen te spreken, kunnen collega’s het tijdig bij elkaar of zichzelf signaleren. Dit helpt een langdurig verzuim te voorkomen.

Tip 2: Monitor vakantiedagen

Aan hr de taak om vakantiedagen te monitoren. Deze krijgen medewerkers niet voor niets. Heeft iemand nog voldoende vakantiedagen openstaan voor een wereldreis? Dan wordt het tijd diegene eens lekker op pad te sturen.

Tip 3: Afspraken maken over de online leefwereld

Het helpt ook om afspraken te maken. De werktelefoon blijft bijvoorbeeld op kantoor. Of tussen zes en negen ‘s avonds moet deze worden opgeborgen in een kastje om familytime te stimuleren. Het kan ook helpen om programma’s op de computer te installeren die je na 1 uur non-stop werken een seintje geven om even koffie te halen.

Tip 4: Collega-collectief

Heb je enthousiaste collega’s die in de middagpauze wel een wandeling willen maken? Vind elkaar in een whatsapp-groep.

Tip 5: Rollen veranderen, kijk hier kritisch naar

Ook duurzame inzetbaarheid kan hoge burn-out kosten voorkomen. Wanneer de organisatie verandert en een rol niet meer bij een collega past, kan deze gelukkige medewerker binnen drie of vier maanden totaal aan de grond zitten. Liever ga je een goed gesprek met elkaar aan om nieuw perspectief te vinden buiten de organisatie.

Hoop ellende bespaard

Een burn-out voorkomen is in alle opzichten beter dan genezen. Niet alleen voor de medewerker met stress, ook voor de overige collega’s die de gaten moeten vullen wanneer iemand 8 maanden revalideert. De financiële spin-off van een burn-out is gigantisch. Marieke Vreugdenhil kijkt graag met je mee wat ABGL kan betekenen om torenhoge burn-out kosten te voorkomen.

Een open dialoog kan veel ellende besparen. Blijf met elkaar in gesprek over werkgeluk en voorkom langdurige uitval van collega’s