Door: Maarten Pieké

OR’en werken vaak óf zonder ambtelijk secretaris óf met, maar dan wel in vaste dienst. Wat velen niet weten is dat er nog een derde optie is: een interim ambtelijk secretaris. Zelfs als je met een vaste ambtelijk secretaris werkt, kan tijdelijke versterking in het geval van drukte of bij complexe vraagstukken goed van pas komen. Ik geef je drie voorbeelden:

1. De reorganisatie

Tijdens een reorganisatie kan de intensiteit van overleggen ineens flink toenemen. Als OR heb je dan vaak niet de slagkracht om dit te organiseren. Een interim ambtelijk secretaris neemt je tijdrovende administratieve taken uit handen. Zo geef jij jezelf de ruimte om weer meer inhoudelijk met medezeggenschap bezig te zijn.

2. De fusie

Fusies zijn ingewikkelde trajecten die ver van jouw dagelijkse werk liggen. Tegelijkertijd rust er een flinke prestatielast op de schouders van jouw OR. Maak tijdens deze periode daarom gebruik van een interimmer die dit pad al eens eerder bewandelde. De ambtelijk secretaris steekt je een helpende hand toe, weet alle haken en ogen te zitten en helpt je een sterk onderbouwd advies te formuleren.

3. De nieuwe OR

Als nieuwe ondernemingsraad is het even wennen. Een starttraining helpt je vlug in het zadel, maar soms wil je daarnaast begeleiding die structureler van aard is. Een interim ambtelijk secretaris heeft al vaker met dit bijltje gehakt en kan deze rol vervullen. Niet alleen voor de nodige secretariële en organisatorische ondersteuning, maar ook als coach die jullie helpt om een visie te vormen en beter te presteren als team.

Geerts & Partners heeft een uitgebreid netwerk met ervaren ambtelijk secretarissen. We gaan graag op zoek naar de juiste match voor jouw ondernemingsraad.

Bel direct