Hoe moed je leven verandert

Spijt is een van de grootste angsten die een mens kan hebben. En spijt heb je doorgaans van dingen die je niet deed. Gian Kerstges onderzocht hoe je meer moed krijgt in het leven en dus geen spijt hebt van de dingen die je niet deed. Zijn bevindingen bundelde hij in het boek De moedige manager. Voor ABGL gaf hij een inspirerend webinar over het vinden van moed. De hoogtepunten daarvan vind je hier.

Spijt als grootste angst

Schrijver en voormalige palliatieve verzorgster Bronnie Ware ontdekte in haar werk in de palliatieve zorg waar mensen het meeste spijt van hebben op het sterfbed. Zij kreeg vooral van patiënten terug dat ze spijt hebben dat ze niet wat meer zichzelf durfden te zijn en vooral leefden volgens de verwachtingen van anderen. Voor Gian was dit een extra motivatie om te achterhalen wat je kunt doen om meer betekenis te geven aan je leven.

“Ik heb in talloze bedrijven en instellingen gezien hoe het níet moet. Hoe doelen, dromen en ambities op papier perfect werken, maar in de praktijk een slap aftreksel ervan worden. Ik wilde weten hoe je die plannen wel laat slagen. Dus ging ik op onderzoek uit. Na drie jaar ontdekte ik wat het patroon is in het gedrag van ‘moedige’ mensen. Hoe zij trouw zijn aan zichzelf en daarvan hun missie maken.”

Disclaimer: “Ga jij straks aan de slag met de inzichten die ik je hier geef, dan is de kans groot dat je daadwerkelijk een mooier, rijker en avontuurlijker leven krijgt. Een leven waarin je impact kunt maken op je omgeving.”

Waar zit je moed?

Je hoort wel eens dat de moed je in de schoenen zakt. Over het onderbuikgevoel. Of over mensen die hun hart volgen. Maar waar ‘zit’ je moed dan? Gian: “Het woord moed komt van het Franse woord courage, wat een verbastering is van hart. Moed komt dus uit je hart, niet uit je hoofd. Mensen die in staat zijn de koppeling te maken met het hart en niet in het hoofd blijven hangen, zijn in staat dappere dingen te doen en patronen te doorbreken.”

“Moed is niet iets wat per toeval ontstaat of wat genetisch bepaald is. Nee, moed moet je aanboren. Het is een kwestie van het hart. Op zich een eenvoudig proces dat uit een paar stappen bestaat. Maar dat betekent niet dat het makkelijk toe te passen is.”

De vier stappen naar moed:

Stap 1: Reflectie
Stap 2: Contact maken met je drijfveren
Stap 3: Onderzoek je belemmerende overtuigingen
Stap 4: Maak de keuze

De eerste stappen

“De eerste twee stappen naar moed vergen tijd en zorgen misschien zelfs voor een confrontatie met jezelf. Observeer wat je doet als het spannend wordt. Als je een beslissing neemt die voelt als een risico. Welke reflex maakt je onderbewuste. Waar voel je de spanning. Je hoeft het niet te benoemen, alleen te voelen en ervaren.

Vervolgens maak je contact met je diepe drijfveren, je doelen, dromen en verlangens. Zoek eens naar dat innerlijke vuur. Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Als je alles uit je handen mag laten vallen, wat zou je dan nu doen?”

De moeilijkste stap: je belemmerende overtuigingen

“De derde stap uit het stappenplan naar moedige keuzes, is de lastigste. Het onderzoeken van je belemmerende overtuigingen. Als je goed kijkt, is er altijd een gedachte die je in de weg staat. Die je tegenhoudt om te doen wat je eigenlijk wil doen. Een denkpatroon dat je voor waar aanneemt. ‘Ik ben niet goed genoeg’, ‘Ik ben niet slim genoeg’, ‘Een ander kan het beter’. De kunst is die denkpatronen te doorbreken. Bekijk die gedachte eens van alle kanten en onderzoek of die overtuiging wel klopt.”

De keuze

“Heb jij jouw belemmerende overtuigingen bij de lurven gepakt, dan is het tijd om de keuze te maken. De keuze tussen liefde en angst. Tussen je diepe drijfveren achternagaan of blijven waar je bent. Soms doorloop je deze stappen onbewust en doe je de dappere dingen. En bij mij helpt in sommige gevallen een biertje. Als je de moed maar aanboort.”

Vind met Gian de moed om nieuwe stappen te zetten.