Een burn-out voorkomen: zo doe je het

Een burn-out voorkomen is beter dan genezen.Door: Marcel van Bergen

De burn-out is anno 2019 goed voor bijna de helft van alle beroepsziekten. Ook bij ABGL kloppen steeds meer mensen aan met een burn-outgeschiedenis. De ziekte is vaak een wake-up call om het eens helemaal anders aan te gaan pakken. Ik zou liever zien dat er al daarvoor stappen worden ondernomen. In dit blog geef ik tips om een burn-out te voorkomen.

De werkdruk neemt toe

Factoren als economische groei, ontgroening en vergrijzing zorgden de afgelopen jaren voor een krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor steeg de werkdruk voor de gemiddelde medewerker flink. Niet gek dat burn-outs een opmars maken. Vooral loyale, betrokken en perfectionistische medewerkers zijn een risicogroep. Doordat zij ondanks de toenemende werkdruk kwaliteit willen blijven leveren, raken ze in de knoop.

Ook maatschappelijke druk speelt een rol. De huidige generatie werknemers stelt torenhoge eisen aan zichzelf. Ze willen carrière maken, een goede vader of moeder voor de kinderen zijn en dan ook nog een sociaal leven bijhouden. Logisch dat het soms te veel wordt.

Tip 1: Stel prioriteiten

Accepteer dat je niet op elk vlak in jouw leven kunt excelleren en maak een prioriteitenlijst. Wees niet te streng voor jezelf. Het hoeft niet altijd een 9 te zijn, soms is een 6,5 ook genoeg. Een prioriteitenlijst helpt de juiste focus te houden. Die kan per levensfase anders zijn. Heb je bijvoorbeeld een jong gezin, aanvaard dan dat je het wat rustiger aan moet doen op het werk.

Paardensport stond voor mij altijd op nummer 1. Maar de wedstrijden in het weekend kostten mij op een gegeven moment te veel energie naast mijn werkweek en mijn gezin. Nu hoef ik van mezelf niet meer bij de eerste 3 te eindigen en geeft de sport me weer ontspanning.

Tip 2: Luister naar je lichaam

Vaak geeft jouw lichaam al voordat het te laat is allerlei signalen dat je overloopt. Je ligt ‘s nachts te piekeren over werk en valt daardoor maar niet in slaap. Of je voelt je altijd moe, hoeveel je ook slaapt. Het is jouw taak om deze signalen serieus te nemen en er wat mee te doen. Maak jouw klachten bespreekbaar bij de werkgever, want ook hij voorkomt liever een burn-out dan dat hij je helpt genezen.

Wordt het jou wat te veel? Vraag dan bijvoorbeeld een preventief gesprek aan bij de arbo-arts.

Tip 3: Geef grenzen aan

Kun jij moeilijk ‘nee’ zeggen? Dan wordt het hoog tijd om dat te leren, want de komende jaren zal de krapte op de arbeidsmarkt alleen maar erger worden. Het is dus belangrijk om voor jezelf op te komen. Wat iemand aan werklast aankan, is erg persoonlijk. Een manager of leidinggevende kan zodoende niet voor jou invullen wat jouw grens is. Dat moet je zelf aangeven.

Tip 4: Durf actie te ondernemen

Een burn-out is geen probleem dat stilletjes wegebt. Je zult er echt actief iets aan moeten doen. Wanneer jouw werk niet meer bij je past, is het goed om dit aan te geven voordat je totaal uitgeput raakt. Ga in plaats daarvan samen met jouw werkgever op zoek naar een passende oplossing.

Zit jij niet meer op je plek? Met het mobiliteitsdienstverband herontdek je waar jouw interesses en kwaliteiten liggen. Deze structurele oplossing biedt een nieuw perspectief voor werknemer en werkgever.