Word als interim ambtelijk secretaris de ideale partner voor de OR

Maak jezelf als interim ambtelijk secretaris onmisbaar voor de OR.Door: Maarten Pieké

Een ambtelijk secretaris is er ter ondersteuning van de OR. Hij of zij regelt allerlei randzaken en staat klaar bij complexe vraagstukken. Dat kan een vaste kracht zijn. In andere gevallen wordt de interim ambtelijk secretaris ingeschakeld. Maak jezelf van waarde voor OR’en. En laat ook je meerwaarde zien als tweede ambtelijk secretaris. Ik geef je drie situaties waarin je juist als interimmer meerwaarde biedt.

1. De reorganisatie

Tijdens een reorganisatie ben jij als interim ambtelijk secretaris een onmisbare schakel. De intensiteit tijdens overleggen neemt toe. De neuzen staan lang niet altijd dezelfde kant op. En emoties nemen soms de overhand.

Als interim ambtelijk secretaris sta jij op afstand en ben je niet direct betrokken bij de reorganisatie. De emotionele verbondenheid aan het vraagstuk is er niet. Dat maakt je een objectieve buitenstaander die juist in deze situatie de rust en structuur bewaart. Neem tijdrovende, administratieve zaken uit handen. Laat de OR zich focussen op de inhoudelijke medezeggenschap. En ondersteun ze daarbij met jouw kennis en door het gesprek te leiden waar nodig.

De rust zelve

Ook als er tijdens een reorganisatie al een vaste ambtelijk secretaris is, kun jij als interim-professional juist waardevol zijn. De vaste ambtelijk secretaris is namelijk betrokken bij de veranderingen en voelt de gevolgen. Zelfs als jij naast de vaste ambtelijk secretaris staat, kun je hem of haar erop wijzen wanneer de emoties op de voorgrond treden. Zo bied jij meerwaarde in een lastige situatie. 

Zorg ervoor dat iedereen zich blijft focussen en de aandacht heeft bij diens primaire taak in de organisatie. Breng mensen terug in het gareel waar nodig.” - Maarten Pieké

2. De fusie

Fusies zijn ingewikkelde trajecten die ver van het dagelijks werk van de OR-leden liggen. Tegelijkertijd voelen zij de druk om te presteren, omdat zij er juist nu zijn voor de medewerkers. Jouw expertise en ervaring als interim ambtelijk secretaris bij eerdere fusies komt hier enorm van pas. Geef alle haken en ogen aan die bij het proces komen kijken. Begeleidt de OR door moeilijkheden. En geef sterk onderbouwd advies wanneer dit wordt gevraagd of wanneer jij uit ervaring weet dat ze het kunnen gebruiken.

3. De nieuwe OR

Een nieuwe OR moet wennen. Heeft tijd nodig om het reilen en zeilen van het vak te ontdekken. Daar kunnen ze absoluut expertise van een ervaringsdeskundige bij gebruiken. En dat is de interim ambtelijk secretaris. Het liefst een die al eerder met dit bijltje heeft gehakt.

Zelfs als er een nieuwe vaste, interne ambtelijk secretaris naast de OR staat, is een interim-professional een fijne ondersteuning. Jij helpt namelijk de OR in het zadel. Maar kunt ook de nieuwe ambtelijk secretaris de kneepjes van het vak leren. Vorm samen een visie en een team. Stoom iedereen klaar voor de functie en laat een geoliede machine achter wanneer de klus erop zit.

Maak jezelf van waarde als interim ambtelijk secretaris

Is het mobiliteitsdienstverband iets voor jou? Download onze whitepaper:

We beantwoorden al je vragen. Laten ervaringsdeskundigen aan het woord. En nemen je mee in onze werkwijze.